Botkyrka är en spännande och mångkulturell kommun med Sveriges yngsta och mest internationella befolkning. Botkyrka är känt för kultur- och upplevelsesatsningar och ett expansivt näringsliv.

This Way Up har arbetat med Botkyrka sedan 2010, som upphandlad byrå med ansvar för design och grafisk produktion. Ett uppdrag som består av allt från design och produktion av enklare trycksaker till omfattande kampanjer och koncept i både digital och analog miljö.
Våren 2010 fick This Way Up uppdraget att ta fram en ny visuell identitet som på ett bättre sätt skulle visualisera kommunens devis ”Långt ifrån lagom”.
För en kommun som aktivt arbetar med att främja kreativitet och entreprenörskap var det viktigt att skapa kommunikation som upplevs färgstark och oväntad. Förutsättningarna för att den nya visuella identiteten var att den både skulle vara, lättarbetad, ekonomisk och ha ett kreativt och starkt uttryck som fångar kommunens kärnvärden och devis.
TWU har tagit fram en enkel men effektiv verktygslåda som möjliggör för kommunen att på egen hand skapa visuellt tilltalande och unik kommunikation med ett sammanhållet och identitetsnära uttryck.
Identiteten är sammanfattad i en omfattande designmanual med riktlinjer för varumärkes alla beståndsdelar som bl.a. typografi, färger, illustrationer, fotografi och layout.
Den visuella identiteten fick ett varmt mottagande både bland kommunens medarbetare och boende. Även bland andra kommuner har identiteten uppmärksammats för sitt unika och kreativa uttryck.